Noworodki są przeurocze :) Ale też bardzo absorbujące. Rodzice takiego Maluszka z pewnością często zastanawiają się jak wpłynąć na spokojny sen dziecka. Mając praktyki w szkole rodzenia Pani Położna dała nam kilka wskazówek na spokojną noc. Przetestowałam je wraz z rodzicami maluszków w mojej rodzinie (niestety sama jeszcze nie miałam okazji) i sprawdzają się.
Noc w naturalny sposób uznajemy za czas snu. Tak samo jest w przypadku dziecka. Gdy trafia ono do swojego łóżeczka sprawdza i koduje na co może sobie pozwolić. Powszechnie wiadomo, że nie powinno się przybiegać na każdy płacz dziecka. (nie wiem, czy bym umiała się powstrzymać) Jeżeli jednak już reagujemy to w nocy należy pamiętać, aby wszelkie czynności takie jak: karmienie, przewijanie odbywały się jak najmniej inwazyjnie.
W pokoju dziecka dobrze jest mieć małą, delikatnie świecącą lampkę. Zaświecamy ją w momencie, gdy zbliżamy się do dziecka. Dzięki temu wie ono, że ktoś jest blisko i daje mu to poczucie bezpieczeństwa, ale nie razi go i zachowuje nocny półmrok. Młodzi rodzice często przybiegają na płacz dziecka razem - dziecko myśli przez to, że jest to normalne. W ten sposób z czasem zatraca ono granice pomiędzy dniem a nocą. Dlatego najlepiej jest jak najspokojniej i najdelikatniej zająć się dzieckiem, a następnie pozwolić mu zasnąć, starając się, aby noc pozostała nocą. Ograniczyć należy więc świecenie świateł, hałas i ogólne nadmierne zainteresowanie dzieckiem. To pozwoli na utrzymanie regularnego snu i przyswojenie pewnych zachowań. Pamiętajmy, że człowiek uczy się poprzez powtórzenia :)
Blog skierowany jest do wszystkich osób, których priorytetem jest wychowanie Dziecka. Z czasem będą się tu pojawiać pomysły na zabawy, recenzje książek, opisy różnych metod wychowawczych i inne treści, które będą przybliżać wiadomości dotyczące szeroko pojętej pedagogiki. Mam nadzieję, że każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Strony
▼
czwartek, 5 lipca 2012
poniedziałek, 2 lipca 2012
Zajęta mama - radosne dziecko?
W dzisiejszym poście chciałabym zwrócić uwagę na rzecz wydawałoby się oczywistą. Zauważam jednak, że wielu rodziców całkowicie ją pomija. Jest to włączanie dziecka do swoich zajęć.
Dostrzegam, że rodzice coraz częściej traktują dziecko jako małą istotkę do ubrania, uczesania i umycia, która ma iść do dobrej szkoły i znaleźć wspaniały zawód. Widzę to po rodzicach przedszkolaków, ale też wśród znajomych i w rodzinie. Oczywiście nie wszyscy tak robią, ale mam wrażenie, że takich osób jest coraz więcej. Dziecko bardziej jest chowane niż wychowywane, zabawiane na różne sposoby byle tylko nie przeszkadzało.
Ale do rzeczy. Z góry zaznaczam, że zdaję sobie sprawę z wielu obowiązków i z tego, że nie każda mama(lub tata) ma na wszystko czas. Chciałabym jednak przedstawić jak w ciekawy sposób można zająć dziecko własnymi obowiązkami dostarczając mu tym samym wiele radości i doświadczeń. Jednym może wydać się to oczywiste dla innych będzie to odkrycie.
Dzieci uwielbiają wszelkie zabawy przy użyciu codziennych artykułów. Oczywiście nie należy pozwalać bawić się jedzeniem dla samej zabawy, warto jednak włączyć dziecko do pomagania. Np. podczas robienia ciasta możemy dziecku dać potrzebne składniki do dużego naczynia tak, aby było to dla niego wygodne, bezpieczne i aby zminimalizować bałagan. W zależności od wieku dziecka może to być gotowe ciasto, które uformuje, bądź składniki, które równolegle z mamą wymiesza. Wiele atrakcji da dziecku oprawa zajęcia taka jak ubranie fartuszka, przygotowanie potrzebnych przedmiotów itp. Dziecko w ten sposób zdobędzie nowe doświadczenia: zapozna się z właściwościami różnych artykułów, poćwiczy swoje ruchy (rozwój manualny), rozwinie kreatywność (podczas tworzenia kształtów). Stworzone ciasto można następnie upiec lub ugotować (np. ciasto na pierogi), a to z pewnością da dziecku wiele satysfakcji i pokaże, że włożona praca daje efekty.
Podobnie może być podczas sprzątania. Dziecko może otrzymać małą szmatkę i choćby symbolicznie sprzątać razem z mamą. Oczywiście nie chodzi tu o wyzysk małego dziecka, ale o dostarczenie możliwości spędzania czasu z rodzicem. Podczas takiej zabawy należy rozmawiać z dzieckiem, opowiadać o wykonywanych czynnościach i tłumaczyć ich sens. Dla dziecka jest to okazja do rozwoju mowy (poznaje nowe słowa). Można wpleść w to różne zabawy jak np. orientacyjno - przestrzenne. Mówiąc dziecku znajdź w pokoju przedmiot żółty lub długi i chudy. Starszym dzieciom można wprowadzać w ten sposób rozróżnianie stron lewa - prawa. Podczas takiej zabawy można również rozwijać zdolności matematyczne - poprzez tzw. klasyfikowanie rzeczy. Możemy dać dziecku koszyczki i różne przedmioty, które da się podzielić według kategorii np. ze względu na kolory. Jeden podział należy zastosować u dzieci 3,4 letnich. 5, 6 latki mogą już dzielić przedmioty z uwzględnieniem dwóch kategorii np. koloru i kształtu (czerwone jabłka będą w koszyku czerwonym, a czerwone gruszki w zielonym itd.).
Są to przykłady zabaw zastosowane tylko przy dwóch czynnościach. Ale okazji do rozwoju dziecka jest wiele każdego dnia i nie spowalnia to znacząco naszego działania. Na pewno wpłynie to znacznie lepiej na dziecko niż posadzenie go przed bajką dla własnego spokoju.
Jeżeli macie jakieś pomysły na zabawy lub pytania jak urozmaicić różne czynności piszcie :):):)
Dostrzegam, że rodzice coraz częściej traktują dziecko jako małą istotkę do ubrania, uczesania i umycia, która ma iść do dobrej szkoły i znaleźć wspaniały zawód. Widzę to po rodzicach przedszkolaków, ale też wśród znajomych i w rodzinie. Oczywiście nie wszyscy tak robią, ale mam wrażenie, że takich osób jest coraz więcej. Dziecko bardziej jest chowane niż wychowywane, zabawiane na różne sposoby byle tylko nie przeszkadzało.
Ale do rzeczy. Z góry zaznaczam, że zdaję sobie sprawę z wielu obowiązków i z tego, że nie każda mama(lub tata) ma na wszystko czas. Chciałabym jednak przedstawić jak w ciekawy sposób można zająć dziecko własnymi obowiązkami dostarczając mu tym samym wiele radości i doświadczeń. Jednym może wydać się to oczywiste dla innych będzie to odkrycie.
Dzieci uwielbiają wszelkie zabawy przy użyciu codziennych artykułów. Oczywiście nie należy pozwalać bawić się jedzeniem dla samej zabawy, warto jednak włączyć dziecko do pomagania. Np. podczas robienia ciasta możemy dziecku dać potrzebne składniki do dużego naczynia tak, aby było to dla niego wygodne, bezpieczne i aby zminimalizować bałagan. W zależności od wieku dziecka może to być gotowe ciasto, które uformuje, bądź składniki, które równolegle z mamą wymiesza. Wiele atrakcji da dziecku oprawa zajęcia taka jak ubranie fartuszka, przygotowanie potrzebnych przedmiotów itp. Dziecko w ten sposób zdobędzie nowe doświadczenia: zapozna się z właściwościami różnych artykułów, poćwiczy swoje ruchy (rozwój manualny), rozwinie kreatywność (podczas tworzenia kształtów). Stworzone ciasto można następnie upiec lub ugotować (np. ciasto na pierogi), a to z pewnością da dziecku wiele satysfakcji i pokaże, że włożona praca daje efekty.
Podobnie może być podczas sprzątania. Dziecko może otrzymać małą szmatkę i choćby symbolicznie sprzątać razem z mamą. Oczywiście nie chodzi tu o wyzysk małego dziecka, ale o dostarczenie możliwości spędzania czasu z rodzicem. Podczas takiej zabawy należy rozmawiać z dzieckiem, opowiadać o wykonywanych czynnościach i tłumaczyć ich sens. Dla dziecka jest to okazja do rozwoju mowy (poznaje nowe słowa). Można wpleść w to różne zabawy jak np. orientacyjno - przestrzenne. Mówiąc dziecku znajdź w pokoju przedmiot żółty lub długi i chudy. Starszym dzieciom można wprowadzać w ten sposób rozróżnianie stron lewa - prawa. Podczas takiej zabawy można również rozwijać zdolności matematyczne - poprzez tzw. klasyfikowanie rzeczy. Możemy dać dziecku koszyczki i różne przedmioty, które da się podzielić według kategorii np. ze względu na kolory. Jeden podział należy zastosować u dzieci 3,4 letnich. 5, 6 latki mogą już dzielić przedmioty z uwzględnieniem dwóch kategorii np. koloru i kształtu (czerwone jabłka będą w koszyku czerwonym, a czerwone gruszki w zielonym itd.).
Są to przykłady zabaw zastosowane tylko przy dwóch czynnościach. Ale okazji do rozwoju dziecka jest wiele każdego dnia i nie spowalnia to znacząco naszego działania. Na pewno wpłynie to znacznie lepiej na dziecko niż posadzenie go przed bajką dla własnego spokoju.
Jeżeli macie jakieś pomysły na zabawy lub pytania jak urozmaicić różne czynności piszcie :):):)